Tips voor een gezond Sinterklaasfeest

Het is weer Sinterklaastijd. Een tijd waar snoepgoed, cadeautjes en gezelligheid centraal staan. Voor ouders die bewust willen eten kan het ook een lastige tijd zijn. Want hoe ga je om met alle verleidingen die je de komende weken worden voorgeschoteld? Waar je ook komt:  pepernoten, chocolade, marsepein te over!

Met sinterklaas een wortel, of toch maar een letter in je schoen?

Hoe stel je grenzen aan de overvloed aan verleidingen? Doe je aan alles mee of geef je grenzen aan? Een aantal tips:

Tip 1. Vier gerust je feestjes. En natuurlijk hoort daar ook het schoen zetten bij. Maar, laat het niet een 3 weken durend feestje worden. Beslis van te voren hoe vaak je het sinterklaas feest wil vieren. Geef ook aan hoe vaak de schoen mag worden gezet. Een keer of twee per week is een mooie richtlijn. En natuurlijk is het niet nodig om altijd te kiezen voor snoep. Een klein cadeautje is een prima alternatief.

Tip 2. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Een zak pepernoten gaat veelal helemaal op.  Vraag jezelf liever af wat jullie echt voor lekkers willen eten op sinterklaasavond. Een stuk banket letter? Pepernoten met chocola? Koop of bak van dat lekkers liever een kleinere portie dan dat je een  voordeel zak koopt bij de supermarkt.

Tip 3: Toch nog een extra xxl chocolade letter of een banketstaaf gekregen op het werk?  Je hoeft hem natuurlijk niet op te eten… Uitdelen, verloten op de voetbal of cadeau geven aan de ouderensoos kan natuurlijk ook!

Tip 4: Weet wat je eet en let op de kleintjes!

  • Grote chocoladeletter (135 gram, melk of puur) – 730 kcal
  • Kleine chocoladeletter (65 gram, melk of puur) – 350 kcal
  • Gevulde speculaas (35 gram) – 160 kcal
  • Marsepein (25 gram) – 110 kcal
  • Kruidnoten met chocolade (10 stuks) – 100 kcal
  • Pepernoten met chocolade (10 stuks) – 100 kcal
  • Kikker/muis – 57 kcal
  • Taaitaaipop – 55 kcal
  • Kruidnoten (3 stuks) – 14 kcal
  • Pepernoten (3 stuks) – 28 kcal
  • Speculaasje – 35 kcal
  • Roomborstplaat – 35 kcal
  • Schuimpje – 15 kcal