Mijn kinderen zijn ondertussen groot maar ik heb regelmatig meerdere potjes staan koken. Ik deed dit uit bezorgdheid want ik was bang dat mijn slecht etende dochter (met ondergewicht) anders te weinig naar binnen kreeg dus kookte ik regelmatig haar lievelingskostje terwijl papa en mama iets anders aten.

Waarom kan je dit beter niet doen?

Het voorkeursmenu van mijn dochter was uitermate beperkt. Het lukte me niet om dit menu uit te breiden door steeds haar lievelingskostje te koken. Smaakontwikkeling is een langdurig proces waarin kinderen leren om verschillende smaken te waarderen. Sommige kinderen zijn hierin wat langzamer dan anderen. Door alternatieven aan je kind aan te bieden vertel je ze indirect dat jij niet in zo’n ontwikkeling gelooft en ervan uit gaat dat het kind dit toch niet gaat leren. Dit beïnvloedt het zelfvertrouwen van je kind en de houding die hij aanneemt naar ‘vreemd’ voedsel. Dit maakt de smaakontwikkeling onbedoeld moeilijker.

Hoe ga je hier goed mee om?

Of je een smaak wel of niet lekker vindt is geen vaststaand feit maar een leerproces (echt, zelfs mijn dochter eet ondertussen bijna alles). Meet jezelf een geduldige houding aan en vertrouw erop dat het heus wel goed komt met jouw ‘lastige’ etertje. Bied om deze reden een ruime variatie aan groentes aan je kind aan. Eventueel kan je ‘bijgerechtjes’ als schaaltjes met komkommer, tomaat of paprika op tafel te zetten.