Door: Frieda Boudesteijn

Ieder jaar lijken de kruidnootjes en chocoladeletters eerder in de supermarkt te verschijnen als het jaar daarvoor en daarmee steekt de verleiding, om al dat lekkers in huis te halen, steeds eerder de kop op. Want hoe heerlijk is het om je op een herfstachtige avond, met een bakje kruidnoten en kop thee, op de bank te nestelen..

Ik moet bekennen, ook ik zwicht voor kruidnoten. En gezien het feit er nu zelf pepernotenwinkels zijn die meer dan 50 smaken kruidnoten, ben ik blijkbaar niet de enige die uitkijkt naar de komst van de goedheiligman.

Persoonlijk heb ik tot half oktober volgehouden ze niet in huis te halen, maar inmiddels ligt er een aangebroken zakje in mijn kast en geniet ik er regelmatig van. Alleen, dit niet wil niet zeggen dat ik tot december helemaal los ga en denk ‘we gaan in januari wel weer gezond eten’. Als voedingscoach en moeder wil en probeer ik zelf het goede voorbeeld te geven. Volgens mij draait het allemaal om het vinden van de juiste balans en te snoepen met mate. Ik heb eens nagedacht over wat mij hierbij helpt, wellicht heb je er ook iets aan;

pepernoten

 

 

  1. Neem kleine porties. Zelf heb ik een klein kopje, waar precies een handje kruidnoten in past. Dat helpt mij om niet direct de halve zak leeg te eten.
  1. Zet geen schalen kruidnoten, pepernoten of ander snoep op tafel. Voor ons als volwassenen is het al moeilijk om ons te beheersen als er zo’n schaal op tafel staat, laat staan hoe dit voor kinderen is. Plaats liever een fruitschaal op tafel.
  1. Geniet bewust en met aandacht van het lekkers. Betrek al je zintuigen daarbij. Kijk, ruik, voel, proef en beleef hetgeen je gaat eten alsof je het voor het eerst eet. Geniet er maximaal van.
  1. Wanneer je van je kind verwacht dat het verantwoord snoept, geef dan zelf het goede voorbeeld. Geniet in het bijzijn van je kinderen net zo smakelijk van een stuk fruit , als van een kruidnoot of chocoladeletter.
  1. Vraag aan Sinterklaas of hij ook eens iets gezonds in de schoen wil doen of een klein cadeautje. Bijv. een mandarijn met een gezichtje erop of een kaartje met een persoonlijk berichtje.
  1. Taai taai, pepernoten en schuimpjes zijn relatief wat minder ongezond dan (chocolade) kruidnoten, marsepein, gevulde speculaas en banketstaaf.
  1. Zorg voor gezonde basismaaltijden. Sla geen maaltijden over, compenseer het ongezonde snoepen hier niet mee, dit werkt averechts.
  1. Beweeg extra rondom de feestdagen. Betrek alle gezinsleden daarbij en doe zelf ook actief mee.

pepernoten