Even voorstellen

Mijn naam is Frieda van der Loos- Boudesteijn. Sinds juli 2014 ben ik moeder geworden van een zoontje. Naast dat ik intens geniet van het ‘mama zijn’, werk ik vanuit mijn praktijk in Rotterdam als coach/ gewichtsconsulent.

Vanuit ‘Praktijk Frieda’ begeleid ik o.a. kinderen en volwassenen met gewichtsproblemen en/of eetproblemen. Ook organiseer ik diverse workshops en trainingen op het gebied van voeding, lifestyle en mindfulness.

Naast mijn eigen praktijk, heb ik een vaste baan binnen een grote GGZ instelling, waar ik kinderen en ouders met autisme begeleid, zo ook op het gebied van eet- en voedingsproblemen.

Ik vind het ontzettend leuk om te gaan bloggen voor ‘Kik for Kids’ en hoop jou te mogen verrassen, inspireren of motiveren met blogs over het moederschap, kinderen, voeding, babyhapjes, onthaasten, mindfulness voor kinderen, ouders etc.

Groetjes, Frieda

 

 

Mindful eten

Zondagochtend.

Ik maak een kopje thee en een bord warme havermout voor mezelf en zet ondertussen mijn laptop aan. Voor ik het weet betrap ik mezelf erop dat ik zit te ontbijten achter een beeldscherm. Even later zie ik dat mijn schaaltje havermout alweer op is,  terwijl ik er amper van heb genoten en mijzelf ook nog niet echt verzadigd voel. Herkenbaar?

Mindless eten.

Ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is, want we doen dit vrijwel allemaal wel eens. Eten of drinken terwijl we met onze aandacht ergens anders zijn. Om me heen zie ik dit volop gebeuren. Mensen die gehaast naar de trein lopen, terwijl ze nog snel een broodje naar binnen werken. Die thuis of op hun werk achter de computer lunchen. Een patatje eten achter de televisie. Of die ontbijten terwijl ze in de file staan. Dit ‘multitasken’ mag dan wel efficiënt en tijdbesparend lijken, maar eigenlijk is het zonde om op deze manier een maaltijd naar binnen te werken.  Je zintuigen zijn dan immers minder betrokken bij wat je eet of drinkt, waardoor je minder bewust geniet van hetgeen je in je mond stopt. Daarbij zijn we eerder geneigd om teveel te eten wanneer we mindless eten, omdat we onszelf minder bewust zijn van fysieke signalen van honger en verzadiging. We zijn immers nog met iets anders ‘belangrijks’ bezig wat om onze aandacht vraagt. Een ander nadeel van mindless eten is, dat je geest niet echt tot rust komt, terwijl de maaltijd toch als een rustmoment is bedoeld. Het zou een moment kunnen zijn waarbij je even uit je denkpatronen stapt en luistert naar wat je lichaam nodig heeft, om vervolgens weer met nieuwe energie, verder te kunnen met de dag.mindful

Het tegenovergestelde van mindless eten is mindful eten. Eten met volledige aandacht voor je zintuigen, hetgeen je eet of drinkt en hoe je lichaam hierop reageert. Mindful eten kan daarbij ook je voedselkeuzes beïnvloeden, want hierdoor denk je eerder na over wat je wel of niet in je mond wilt stoppen, welke ingrediënten een product bevat of wat de herkomst ervan is. Hierdoor maak je zeer waarschijnlijk andere keuzes dan wanneer je gehaast ergens je lunch of een tussendoortje koopt.  Wanneer je alle aandacht hebt voor je maaltijd en hoe je lichaam hierop reageert, zal je ook eerder merken wanneer je genoeg hebt gegeten of gedronken. Je bent jezelf bewuster van deze signalen en luistert waarschijnlijk beter naar je lichaam.

Voor mijzelf is mindful eten zeker iets dat ik nastreef om te doen. Maar eerlijk is eerlijk… het blijft lastig! Tijdens de lunch doorwerken is soms zo verleidelijk. En als ik dan eindelijk even zit en tijd heb om mijn telefoon te checken, dan is het zo verleidelijk om dat toch even snel te doen terwijl ik mijn brood naar binnen werk. Of wat dacht je van eten terwijl je een interessant gesprek hebt met vrienden of collega’s? Voor ik het weet is mijn bord leeg, terwijl ik amper heb stilgestaan bij de smaak, geur en kleur. Laat staan dat ik heb geluisterd naar de signalen van mijn lichaam.

Om het voor mijzelf iets makkelijker te maken en vaker mindful te eten, heb ik een aantal afspraken met mezelf gemaakt. Zo neem ik ’s morgens echt de tijd om te ontbijten. Hiervoor sta ik dan wel belachelijk vroeg op (mijn zoontje van een half jaar vraagt immers ook om de nodige aandacht…), maar zo kan ik in ieder geval rustig en zonder haastgevoelens aan de dag beginnen en mijn ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag, bewust verorberen. Met mijn collega’s op mijn werk probeer ik meestal een lunchafspraak in te plannen, om te voorkomen dat we stoïcijns doorwerken en achter de computer lunchen. Voor het avondeten nemen we altijd de tijd en zitten we aan een gedekte tafel. Mobieltjes en andere beeldschermen gaan uit en tijdens het avondeten gebruik ik regelmatig chopsticks (stokjes), waardoor ik kleine hapjes neem en rustiger eet.

Dit alles helpt mij om vaker mindful te eten en mijn maaltijdmomenten optimaal te benutten, als rust- en genietmomenten.

Maar… mocht je mij toch een keer betrappen op mindless eten, wijs me er dan gerust op. Iedere verandering begint immers met bewustwording.

Frieda van der Loos- Boudesteijn