Op deze pagina vind je achtergrond informatie behorende bij het Kikforkids werkboek.

  1. Vergelijk je eigen eetdagboekje uit het boek met het volgende schema:   Hoeveelheden kinderen 4-18 jaar

Samen met de informatie die je hier vindt en met het werkboek kan je een aantal gezonde stappen maken voor jou en je kind. Bij aanschaf van het werkboek ontvang je gratis 6 weken lang een menu met gezonde familie-recepten, waarmee je een flink eind zelfstandig op weg kunt. Als je meer begeleiding en tips nodig hebt raden we je aan contact op te nemen met een van onze coaches.

Let voor de gezondheid en gewicht van je kind op de volgende punten:

  1.  Eet drie hoofdmaaltijden en maximaal vier keer iets tussendoor.
  2. Kies bij voorkeur volkorenproducten (volkorenbrood, pasta, zilvervliesrijst).
  3. Eet voldoende groente en fruit.
  4. Besmeer boterhammen met boter of halvarine en gebruik voor de warme maaltijd boter, margarine uit een kuipje, vloeibaar bak- en braadvet of olie.
  5. Eet twee keer per week vis, waarvan ten minste één keer per week vette vis.
  6. Kies voor dranken die weinig suiker bevatten, zoals water (met een smaakje) en thee.
  7. Wees zuinig met zout.

Verstandig omgaan met zout:

  • Kies zo weinig mogelijk bewerkte producten. Soepen en andere producten uit blik of pak en kant-en-klaar maaltijden, bevatten veel zout.
  • Gebruik bij het koken liever geen bouillon-blokjes, soeparoma, sojasaus of kruiden-mengsels (b.v. voor spaghetti, nasi, salades). Deze producten bevatten vaak erg veel zout.
  • Zet geen zout op tafel en gebruik andere kruiden om het eten op smaak te brengen.
  • Vleeswaren en kaas bevatten veel zout. Kies daarom ook voor zoet beleg of beleg met verse vleeswaren zoals rosbief en fricandeau.
  • Denk aan alternatief broodbeleg: banaan, avocado, tomaat, vis of ei.
  • Eet bij voorkeur verse producten en onbewerkt vlees (gepaneerd vlees en kant-en-klaar vlees zoals hamburgers bevatten veel zout).
  • Zoutgebruik is een kwestie van gewenning. Hoe meer zout je gebruikt, hoe meer je smaak eraan gewend raakt. Ontwenning is in het begin lastig, maar na een tijdje smaakt alles zonder zout zelfs beter en lekkerder.

Verstandig omgaan met suiker:

  • Beperk frisdranken en fruitdranken tot max. 1 glas per dag.
  • Ook fruitsappen bevatten veel suiker. Beperk het drinken van sap en leng eventueel aan met water.
  • Maak afspraken over snoepen. Bijvoorbeeld 2 x per dag een snoepmoment.
  • Maak het traktatie- en tussendoortjesbeleid bespreekbaar op school en probeer hierover afspraken met andere ouders te maken.
  • Wissel zoet beleg af met: vers fruit, humus, ei, vis of vleeswaren.
  • Lees de etiketten en trap niet in mooie reclameleuzen. Als er groot op een pak sap staat: zonder toegevoegde suikers wil dat niet zeggen dat het product geen suiker bevat.
  • Laat eerst eens alle zichtbare vormen van suiker staan, bijvoorbeeld de suiker in de yoghurt of de suikerklontjes in de thee. Vervang vervolgens stap voor stap andere suikerrijk product.
  • Kook het liefst vers en mijd zakjes, potjes en blikjes (want daar is veelal extra suiker aan toegevoegd).
  • Geef geen koekje bij een zere knie. Een kusje of een spelletje helpt net zo goed.

Verstandig omgaan met vetten:

  • Smeer altijd boter, margarine of halvarine op brood.
  • Beleg eens met vis, humus, avocadopuree of notenpasta.
  • Kook en bak zoveel mogelijk zelf of kies voor producten met gezonde (onverzadigde)vetten. Veel kant en klare producten worden gemaakt met ongezonde vetten.
  • Eet 2 x per week vis. Vis is ook prima geschikt als broodbeleg, tussendoortje of snack.
  • Ongezoute noten en geroosterde pompoen/ zonnebloem/pijnboompitjes zijn lekkere tussendoortjes die veel gezonde vetten bevatten.
  • In koekjes, gebak en chips zit veel verzadigd vet. Eet deze met mate of bak ze zelf met gezonde vetten.
  • Hele jonge kinderen, die nog niet met de pot mee-eten, krijgen doorgaans iets te weinig vetten binnen, maar kies altijd voor producten met zo min mogelijk verzadigd vet.

Verstandig omgaan met (fris)drank:

  • Frisdrank en vruchtensap bevatten veel suiker. Maak daarom afspraken over fris en sap, bijvoorbeeld 1 x per dag.
  • Slimme alternatieven voor fris en sap zijn: water, water met een smaakje, (vruchten)thee zonder cafeïne of sap verdund met water.
  • Maak water aantrekkelijk. Schenk het in een mooi glas en versier het met een schijfje citroen, een takje munt of een leuk rietje.
  • Zet een kan met water op tafel. Zet er mooie gekleurde glaasjes en rietjes bij en laat kinderen zelf pakken.
  • Koop een mooie waterfles voor jou en je kind en neem deze altijd met je mee.
  • Geef zelf het goede voorbeeld: drink met mate fris of sap en drink vaker thee of water.
  • Wees niet te snel ongerust als je vermoedt dat je kind te weinig drinkt. Een valkuil voor sommige ouders is in dat geval het aanbieden van zoete drankjes. Een kind kan daar de voorkeur aan gaan geven en water gaan weigeren.