Door; Anniek Sturm – gewichtsconsulent en kindervoedingscoach

Je kent dat wel…uit je werk, kinderen ophalen, vanavond nog een vergadering en ohja de oudste moet nog sporten…wat zullen we eten? Omdat je je kinderen gezond wil laten opgroeien race je toch gauw nog even langs de supermarkt voor wat groenten voor bij de pasta. En dat doe je goed! Maar als je dan tussen de berichtjes van het antwoordapparaat, facebook en what’sapp en de goede gesprekken over ‘hoe was het op school’ een heerlijk bord dampende spaghetti op tafel hebt getoverd, blijkt dochterlief ineens geen broccoli meer te lusten. En ook de minuscule stukjes champignon verdwijnen naar de rand van haar bord. Tja…daar sta je dan met je goede op-voedings-gedrag…

Natuurlijk weet je dat je genoeg groenten en fruit moet eten om gezond te blijven. Volgens het voedingscentrum 2 stuks fruit en 2 ons groenten. Volgens onderzoek van KWF eet je liever nog meer, 3-5 stuks fruit en 300-500gr groenten. Groenten en fruit zitten vol met waardevolle voedingsstoffen en vezels en vitaminen. Ze helpen je lichaam bij het groeien, bij het afweren van ziektekiemen en zijn enorm belangrijk voor je spijsvertering. Want alles wat erin gaat, verwerkt je lichaam; het neemt de goede voedingsstoffen op, transporteert dat naar je cellen, het gebruikt nog een deel voor je darmflora (de buikmannetjes) waardoor je ook nog een mooi eindresultaat produceert. Jij én je opgroeiende kind hebben die groenten en fruit hard nodig. Maar wanneer je weinig tijd hebt en je kind is kieskeurig wat eten betreft, dan wordt dat al gauw lastig.

De eerste truc is natuurlijk om vooruit te plannen. Bedenk in het weekend als je rustig de tijd hebt hoe je week eruit ziet. Wanneer heb je tijd om boodschappen te doen, wanneer heb je (bijna) geen tijd om te koken. Plan je maaltijden en zorg dat je de ingrediënten in huis hebt. En ja…dat kunnen ook verse groenten zijn. Iedereen heeft tegenwoordig een koelkast en daar blijft je broccoli echt wel 5 dagen goed in! Betrek je kinderen ook bij het plannen van het weekmenu. Wat vinden zij lekker? Probeer dat in elk geval 1 dag in te plannen. En wat vind jij lekker? Ook dat eet je een keer!

Je kunt niet voorkomen dat je kind nooit zeurt over wat hij wel/niet lust. Maar je kunt hen wel betrekken bij het eten, door het samen te doen leren ze al ontzettend veel over de namen, smaken en diversiteit van je voeding. Laat ze je helpen bij het snijden van de paprika, komkommer, tomaatjes voor erbij terwijl jij de ingrediënten snijdt die als eerste in de pan moeten. Het helpt je kind om te zien hoe de ingrediënten transformeren van boodschappen naar een bord eten, van ingrediënten naar voeding. Terwijl je kookt, kun je steeds benoemen hoe lekker het straks zal zijn, wat de smaak zal worden en hoe goed het is voor het lichaam van jezelf en je kind. Ook jonge kinderen snappen al heel goed dat de ‘buikmannetjes’ staan te juichen wanneer dit voedsel in hun darmen terecht komt om er mooie poep van te maken ;-).

En dan is het natuurlijk he-le-maal niet erg wanneer je tijdens het koken alvast de helft van de groenten opeet. Rauwkost vóór je maaltijd bereidt je spijsvertering goed voor. En als je kind dan tijdens het eten ineens toch geen broccoli en champignon meer lust, dan hoef je niet te bang te zijn dat hij te weinig binnenkrijgt.