In de nieuwe Schijf van Vijf is er geen plaats meer voor bewerkt vlees, zoals hamburgers, ham, knakworst, salami en smeerworst  Maar wat moet je als ouder/verzorger weten over dit nieuws?

Wat is bewerkt vlees?

Onder bewerkt vlees valt alle vleeswaren, zoals worst, ham of paté en bewerkt vlees zoals hamburger, worst en gemarineerd vlees. Het gaat om vlees dat voorafgaand aan de verkoop is bewerkt om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door middel van roken, zouten, drogen en/of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Het kan hierbij gaan om rood of wit vlees.

Waarom zou ik het mijn kinderen liever niet te vaak voorschotelen?

Sowieso brengt het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker. Eet vlees daarom met mate. Let verder op met het eten van rauw en verbrand vlees, want ook dit kan nadelig zijn voor je gezondheid.

Hoe breng je dit advies in de praktijk? Wat is er als gezond alternatief?

We geven je een aantal tips:

  • Eet een paar dagen per week vegetarisch, en eet op de andere dagen iets met vlees of vis.
  • Varieer met wit vlees (gevogelte als kip, kalkoen en eend) rood vlees (rund, varken, geit en lam).
  • Ook bij het ontbijt en bij de lunch kan je ander broodbeleg dan vleeswaren op tafel te zetten. Denk aan zelfgemaakte pulled chicken of pork (gemakkelijk zelf te maken van restjes kip of vlees), ei (gekookt, roer, omelet of spiegel), groentesalades (avocado, gegrilde aubergine), hummus (gemaakt van biet, pompoen of met koriander), notenspreads (zonder zout), vers zacht fruit (aardbeien, banaan of mango) of bijvoorbeeld vis (makreel,sardientjes, haring of zalm).

Bronnen/meer lezen:

http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx